قصر شاهان شیروان (The Palace of the Shirvan Shahs)

جاذبه های گردشگری 12 شهریور ، 1397 5 دقیقه

قصر شاهان شیروان، از جاذبه های گردشگری مهم باکو است. این سلسله ی800 ساله، در پشت اسکناس 10 منات نیز ثبت شده است. 
شهر باکو، گنجینه تاریخ آذربایجان است. ساختمان های سنگی آن و خیابان های کوچک، اسرار های کشف نشده ی زیادی دارد. شاهکار معماری قدیمی شهر، با تاریخ غنی با سوالات بی پاسخ زیادی همراه است.
ایالت شیروان از سال 861 تشکیل شده و طولانی ترین دولت شمال آذربایجان است. اولین سلسله ی ایالت شیروان، تحت تاثیر مازیادی، از دربرت به رودخانه کرافت کشیده شد. پایتخت این ایالت شهر شمخانی بود. 

قصر شاهان شیروان (The Palace of the Shirvan Shahs)

در نیمه اول قرن 11، سلسله مازیادی توسط سلسله کسرانی از سال (1028 تا 1382) جایگزین شد.
ایالت شیروان تحت شیرانشاه ها، منوچهر سوم و پسرش آخسینان شکوفا شد. آخرین حاکم در این سلسله هوشنگ بود. سلطنت او محبوب بود و سرانجام در یک شورش کشته شد.
بعدها سلسله ی کسرانی به جای سلسله دربندی (1538-1388)، که توسط ابراهیم (1317-1382) تاسیس شد، جایگزین شد.
ابراهیم یک حاکم فئودالی شناخته شده اما ورشکسته بود. اجدادش، حاکمان در دربنت(Derbent) بودند. ابراهیم حاکم عاقل و صالح بود و برای مدتی محافظت از شیران را برعهده داشت.
ابراهیم نتوانست تمام سرزمین های آذربایجان را تحت حکومت خود متحد کند، اما توانست قدرتمند و مستقل باشد.
قرن بیستم دوره ای برای احیای اقتصادی و فرهنگی شیران بود. از آنجا که این زمان صلح در شیران بود، پیشرفت عمده در هنر، معماری و تجارت صورت گرفت. اما یک زلزله و حملات مداوم توسط کیپچاک ها، منجر شد که پایتخت به باکو منتقل شود.


قصر شاهان شیروان (The Palace of the Shirvan Shahs)

شهر باکو در زمان حکومت ابراهیم (1417-62) و پسرش فرخ یاسر (1462-1500) پایتخت کشور بود.
باکو روزهای نسبتا آرامی را سپری می کرد تا اینکه دیوارهای قوی قلعه در اوایل قرن 12 در باکو ساخته شد. پس از اینکه پایتخت به باکو منتقل شد، قصر شیرینشاه ها که در بالاترین نقطه شهر قرار گرفته بود، یکی از مناطق پرجمعیت شهر محسوب می شد. مجموعه ی کاخ ها شامل 9 ساختمان می شود - کاخ ، دادگاه، آرامگاه درویش، دروازه شرقی، مسجد شاه، مسجد کیجواباد، آرامگاه قصر، حمام و مخزن.
ساختمان های این مجموعه در سه حیاط واقع شده اند که در سطوح مختلف قرار دارند. 5-6 متر بالاتر از یکدیگر. از آنجا که کاخ بر روی زمین ناهموار ساخته شده است، هیچ طرح معماری منظمی ندارد.
کل مجموعه از سنگ آهک ساخته شده است. ازبین تمام ساختمان ها، کاخ در طول سال ها بیشترین سایش و رنج را تجربه کرده است. این کاخ در سال 1500غارت شد . سپس فرخ یاسر در جنگ بین شیوان و شبه نظامیان صفوی به قتل رسید.

قصر شاهان شیروان (The Palace of the Shirvan Shahs)

همانطور که امپراتوری ایران و عثمانی برای قدرت در قفقاز جنوبی مورد استقبال قرار گرفت، دولت شیروان، در نقطه عبور از مسیرهای مختلف کاروان، از حملات مکرر رنج می برد. درنتیجه، کاخ بارها و بارها به شدت آسیب دیده است.
آذربایجان در10 فوریه 1828 توسط روسیه اشغال شد. کاخ شیرینشاه به عنوان مقر ارتش روسیه تبدیل شد و بسیاری از ساختمان های کاخ نابود شدند.


قصر شاهان شیروان (The Palace of the Shirvan Shahs)

در سال 1954، مجتمع قصر شیرینشاهها، یک مجتمع فرهنگی و تاریخی ساخته شد. در سال 1960، مقامات جمهوری شوروی تصمیم به ترویج کاخ به عنوان یک بنای معماری کردند.
قصر شیرینشاه امروزه یک ساختمان دو طبقه در شکل مستطیلی است. به منظور فراهم آوردن نور بهتر کاخ، بخش جنوب شرقی ساختمان در سطوح مختلف ساخته شده است.