مترو مسکو و ایستگاه های زیبای آن

جاذبه های گردشگری 28 شهریور ، 1402 5 دقیقه

کشور روسیه جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که یکی از بهترین آن‌ها مترو مسکو است. در همه جای دنیا از مترو برای حمل‌ونقل سریع‌تر استفاده می‌کنند؛ اما متروی این کشور علاوه بر این که سیستم حمل‌ونقل است، ایستگاه‌های بسیار زیبایی دارد که باعث شده جاذبه‌ تاریخی و گردشگری منحصربه‌فردی محسوب شود. در ادامه با ما همراه باشید تا زیباترین ایستگاه های مترو مسکو را به شما معرفی کنیم‌.

آشنایی با مترو مسکو

شهر مسکو بسیار شلوغ و پرترافیک است، به همین دلیل اگر سوار تاکسی یا اتوبوس شوید، ممکن است ساعت‌ها در ترافیک بمانید. در این شرایط مترو می‌تواند بهترین گزینه باشد. مترو مسکو از شلوغ‌ترین متروهای جهان است که مسافران زیادی از طریق آن جا‌به‌جا می‌شوند و ایستگاه‌های آن، از جذاب‌ترین ایستگاه‌های مترو. آمار نشان می‌دهد روزانه به صورت میانگین حدود ۸ میلیون نفر در ایستگاه‌های این مترو در حال رفت‌وآمد هستند. مترو مسکو دارای ۱۴ خط و ۲۱۲ ایستگاه است که حدودا ۴۴ ایستگاه آن را می‌توان در دسته جاهای دیدنی مسکو قرار داد.

تاریخچه مترو مسکو

اگر بخواهیم تاریخچه ساخت مترو مسکو را بررسی کنیم، می‌توان گفت شروع آن از دوران استالین است. برنامه ساخت مترو از زمان امپراتوری روسیه مطرح شد و بالاخره در سال ۱۹۳۱ به مرحله اجرایی رسید. اولین ایستگاه نیز در سال ۱۹۳۵ افتتاح شد. از آنجایی که در طراحی اصلی آن، مهندسانی حرفه‌ای حضور داشتند که قبلا کار طراحی مترو لندن را انجام داده بودند، به همین دلیل ایستگاه‌های مترو مسکو نیز معماری بسیار جذاب و چشمگیری پیدا کردند.

نکته قابل توجه تاثیر جنگ جهانی دوم در طراحی این مترو است. بعد از جنگ جهانی دوم ایستگاه‌های مترو مسکو تغییرات اساسی داشتند و حتی طرح‌هایی با موضوعات جنگی، جایگزین طرح‌های قبلی شد. همچنین برخی از ایستگاه‌ها متوقف شده و ایستگاه‌های جدیدی اضافه شدند.

در رابطه با این مقاله بخوانید:

 در همین زمان، ایستگاه «خط حلقه» که نمادین‌ترین خط مترو مسکو است، شروع به کار کرد. این خط تاثیر زیادی در آسان‌تر شدن تغییر خطوط داشت. خط حلقه را می‌توانید با رنگ قهوه‌ای در تمامی نقشه‌های مترو مسکو پیدا کنید.

این مترو جذاب و زیبا هنوز هم در حال توسعه است و سالانه ایستگاه‌های جدیدی به خطوط آن اضافه می‌شود. مترو مسکو اتفاقات فرهنگی را نیز در دل خود جای داده، به عنوان مثال اتفاقات تمام رمان‌های پس از آخرالزمان دمیتری گلوکوفسکی مربوط به این مترو می‌شوند. به همین دلایل اغلب مسافران تور روسیه به بازدید از آن علاقه دارند.

معرفی ایستگاه های معروف مترو مسکو

شاید برایتان عجیب باشد که ایستگاه متروی شهری، از جاذبه‌های گردشگری آن محسوب شود. اما با نگاهی به نقشه مترو مسکو متوجه ساختار جالب آن شده و با مطالعه ادامۀ مقاله، از دلایل جذابیت ایستگاه‌های آن مطلع خواهید شد.

ایستگاه پارک کولتری

ایستگاه پارک کولتری (Park Kultury) یا «کولتسوایا» از اولین ایستگاه‌های متروی مسکو محسوب می‌شود‌. این ایستگاه زیبا توسط معماری روسی به نام جورجی کروتیکوف ساخته شده و افتتاح آن مربوط به سال ۱۹۳۵ میلادی است. از جمله ویژگی‌های خاص این ایستگاه می‌توان به دو ردیف ستون پوشیده از سنگ مرمر حکاکی‌شده اشاره کرد. پارکی که در نزدیکی کولتسوایا قرار دارد، پاتوق جوانان روسی است و فعالیت‌هایی نظیر اسکیت، تنیس، رقص و آیرودلینگ در آن صورت می‌گیرد.

مترو مسکو ایستگاه پارک کولتری

مترو مسکو ایستگاه پارک کولتری 

ایستگاه میدان انقلاب

ایستگاه میدان انقلاب (Ploshchad Revolyutsii) یکی از زیباترین و جذاب‌ترین ایستگاه مترو مسکو است که در سال ۱۹۳۸ افتتاح شد. از جمله ویژگی‌های جالب توجه این ایستگاه می‌توان به ۸۰ مجسمه برنزی از شخصیت‌های انقلابی روسیه اشاره کرد. این مجسمه‌ها بسیار تماشایی هستند و شایعات زیادی هم درباره آن‌ها وجود دارد. یکی از شایعات معروف این است که اگر هر کدام از این مجسمه‌ها را لمس کنید، ممکن است معجزه‌ای برایتان رخ دهد. هر کدام از این مجسمه‌ها نماینده شخصیتی حقیقی و انقلابی هستند و هویت ملی محسوب می‌شوند که در دلشان داستانی شگفت‌انگیز نهفته است.

مترو مسکو ایستگاه میدان انقلاب

مترو مسکو ایستگاه میدان انقلاب 

ایستگاه آرباتسکایا

ایستگاه آربات یا آرباتسکایا (Arbatskaya) را می‌توان دومین ایستگاه بزرگ مترو در مسکو نامید که طول آن ۲۲۰ متر است. ساخت این ایستگاه در سال ۱۹۳۵ میلادی به پایان رسید. از جمله‌ شاخصه‌های مهم ایستگاه آربات می‌توان به معماری سبک گوتیک، سقف قوسی، لوسترهای برنزی نفیس، کف مرمری و دسته‌گل‌های سرامیکی اشاره کرد. همچنین دیوارهای این ایستگاه طراحی‌های زیبا و چشم‌نوازی دارند و فضایی تماشایی برای توریست‌ها محسوب می‌شوند.

مترو مسکو ایستگاه آرباتسکایا

مترو مسکو ایستگاه آرباتسکایا 

ایستگاه کیفسکا

نیکیتا خروشچف برای تجلیل از ۳۰۰ سالگی وحدت اوکراین و روسیه، ایستگاه کیفسکا (Kievskaya) را در مترو مسکو احداث کرد که اکنون یکی از ۱۰ ایستگاه برتر جهان است. این ایستگاه که در سال ۱۹۵۴ افتتاح شد، دارای تزئینات زیبا، لوسترهای باشکوه و موزائیک‌های بزرگ است. این موزاییک‌ها با گل‌های طلایی خارق‌العاده‌ای تزیین شده‌اند. همین عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ایستگاه کیفسکا در بین مردم روسیه و توریست‌ها محبوبیت زیادی داشته باشد.

مترو مسکو ایستگاه کیفسکا

مترو مسکو ایستگاه کیفسکا 

ایستگاه مایاکوفسکا

مایاکوفسکا (Mayakovskaya) از قدیمی‌ترین و معروف ترین ایستگاه های مترو مسکو است که در سال ۱۹۳۸ افتتاح شد. این ایستگاه در نمایشگاه جهانی نیویورک در سال ۱۹۳۹ توانست جایزه‌ای بزرگ را از آن خود کند. یکی از دلایل معروفیت ایستگاه مایاکوفسکا این است که در جنگ جهانی دوم اصلی‌ترین پناهگاه مسکو محسوب می‌شد و استالین در سال ۱۹۴۱ در آن سخنرانی کرد. این ایستگاه مترو هنوز هم اهمیت زیادی دارد و در جشن‌های ملی آذین‌بندی می‌شود.

مجموعه‌ای موزائیکی با نام «آسمان شوروی در ۲۴ ساعت» در این ایستگاه دیده می‌شود که شامل ۳۴ قطعه موزائیک با مضمون سیستم هوانوردی روس‌ها است. سازنده این مجموعه الکساندر دینکا، از نقاشان و هنرمندان مشهور روسی است.

مترو مسکو ایستگاه مایاکوفسکا

مترو مسکو ایستگاه مایاکوفسکا

 ایستگاه نووسلوبودسکایا

یکی از حیرت‌انگیزترین ایستگاه‌های مترو مسکو، نووسلوبودسکایا (Novoslobodskaya) نام دارد که تابلوهای رنگارنگ و معرق شیشه‌ای آن هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. برخی از این تابلوها متعلق به کلیساهای شهر هستند که بعدا به این مکان منتقل شدند. این ایستگاه در سال ۱۹۵۲ توسط مهندس معمار الکسی دوشکین ساخته شد. در طراحی ایستگاه نووسلوبودسکایا از ۳۲ پنل معرق شیشه که درون قاب برنجی قرار دارند، استفاده شده است. 

مترو مسکو  ایستگاه نووسلوبودسکایا

مترو مسکو ایستگاه نووسلوبودسکایا 

ایستگاه تئاترلنایا

 ایستگاه تئاترلنایا (Teatralnaya) که به آن تئاتر نیز می‌گویند، در سال ۱۹۳۸ بنا شده و نزدیک به سالن تئاتر مسکو قرار دارد. در این مکان شما می‌توانید نشانه‌هایی از فرهنگ و هنر مسکو را تماشا کنید. در این بنا از سنگ‌های مرمر و لابرودوریتی استفاده شده که از تخریب کلیسای جامع عیسی نجات‌دهنده به دست آمده‌اند. از دیگر ویژگی‌های زیبا و جذاب این ایستگاه می‌توان به لوسترهای کریستالی و برنزی و ۱۴ نقش‌برجسته نمادین از رقص و موسیقی اقوام مختلف شوروی سابق اشاره کرد.

مترو مسکو ایستگاه تئاترلنایا

مترو مسکو ایستگاه تئاترلنایا 

ایستگاه كومسومولسکایا

كومسومولسکایا (Komsomolskaya) ایستگاهی قدیمی است که در سال ۱۹۲۵ ساخته شده و شبیه یک تالار بزرگ است. در این مکان شما می‌توانید تصاویری از رهبران نظامی شوروی را مشاهده کنید که روی موزائیک‌های سقف نقش بسته‌اند.

مترو مسکو ایستگاه كومسومولسکایا

مترو مسکو ایستگاه كومسومولسکایا  

قیمت بلیط مترو مسکو

اگر قصد سفر به مسکو را دارید، احتمالا یکی از دغدغه‌های شما استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و گران بودن قیمت تاکسی این شهر است. در این شرایط بهترین پیشنهاد استفاده از مترو است. قیمت پایین بلیط مترو مسکو به گردشگران اجازه می‌دهد تا با هزینه‌ای کم، هم از جاذبه‌های تاریخی پایتخت روسیه دیدن کنید و هم به مقصد موردنظر خود برسید. شما می‌توانید با مبلغ 57 روبل یک بلیط تک‌سفره خریداری کرده و در هر نقطه‌ای که می‌خواهید پیاده شوید. برای اطلاع از آخرین تغییرات و جدیدترین اخبار، می‌توانید به وبسایت رسمی مترو روسیه سر بزنید.

نکات استفاده از مترو مسکو

اگر قصد سفر به کشور زیبای روسیه و استفاده از مترو را دارید، بهتر است به چند نکته مهم توجه کنید. اولین نکته ساعت کار مترو مسکو است که از ساعت 5 و 30 دقیقه صبح شروع می‌شود و تا ساعت 1 بامداد به مسافران خدمات ارائه می‌دهد. شما تنها با یک بار پرداخت هزینه می‌توانید در خطوط مختلف تغییر مسیر دهید. همچنین اگر کودک زیر ۷ سال همراهتان باشد، هزینه استفاده از مترو برای او رایگان است.

نکته مهمی که بهتر است به آن توجه داشته باشید، ساعات شلوغی مترو است. اوج شلوغی مترو مسکو از 8 صبح شروع شده و تا 10 صبح ادامه دارد. در نیمۀ دوم روز نیز ساعت 6 بعدازظهر تا 8 شب جمعیت زیادی را مشاهده خواهید کرد. برای مسیریابی در داخل مترو بهتر است از نقشه و نرم‌افزار مربوط به آن استفاده کنید. علاوه بر این موارد، حتما مراقب وسایل قیمتی خود باشید.

مترو مسکو؛ هم فال و هم تماشا

در این مقاله به معرفی مترو مسکو و ایستگاه های زیبای آن پرداختیم و با نکات مهم بازدید از این مکان آشنا شدیم. اگر به مسکو سفر کردید، از متروی زیبای آن غافل نشوید. مترو مسکو یکی از جاذبه‌های دیدنی روسیه محسوب می‌شود که ایستگاه‌های مختلفی دارد و هر کدام، قسمتی از تاریخ این شهر را در دل خود جای داده‌اند. تور ترکیبی روسیه بهترین فرصت برای بازدید از جاهای تاریخی شهرهای این کشور مانند متروی مسکو است؛ به‌ویژه اگر قبلا تجربۀ تماشای این شهر را نداشته‌اید. اما اگر به روسیه رفته و از مسکو و متروی آن بازدید کرده‌اید، لطفا از تجربیات و حس‌وحال خود برایمان بنویسید. دیده‌ها و شنیده‌های شما می‌تواند سفرنامه‌ای بی‌نظیر و راهنمایی ارزشمند برای سایر گردشگران باشد.

سوالات متداول:

1. ساعت کاری مترو مسکو چه زمانی است؟

مترو مسکو از ساعت 5:30 صبح تا 1 بامداد قابل استفاده است.

2. قیمت بلیط مترو مسکو چقدر است؟

بهای بلیط مترو مسکو بین 55 تا 57 روبل (معادل 9 دلار) است.

3. چگونه بلیط مترو مسکو را خریداری کنم؟

شما می‌توانید با کارت اعتباری، درگاه‌های پرداخت آنلاین یا پرداخت پول نقد در درگاه‌های مترو یا دفاتر فروش بلیط در هر ایستگاه، بلیط مد نظر خود را تهیه کنید.