با دره پروانه ها در فتحیه آشنا شوید

جاذبه های گردشگری 20 شهریور ، 1403 5 دقیقه

یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری در ترکیه به خصوص در سال‌های اخیر، شهر ساحلی فتحیه در استان موغله است. در دل این شهر بهشتی گنجینه‌ای پنهان وجود دارد که هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد: دره پروانه‌ها. این منطقه زیستگاه صدها گونه پروانه رنگارنگ است که در فصل بهار و تابستان با بال‌های رنگین کمانی خود این دره را به تابلویی نقاشی تبدیل می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما را به سفری رویایی به دره پروانه‌ها ببریم. سفری که در آن با زیبایی‌های خیره‌کننده طبیعت، امکانات و نحوه دسترسی به دره پروانه‌ها آشنا خواهید شد. 

دره پروانه ها کجاست؟

دره ی پروانه ها یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد ترکیه در جنوب غربی این کشور و در غرب شهر ساحلی فتحیه در میان کوه‌های باباداغ واقع شده است. افرادی که می‌دانند فتحیه کجاست مطلع هستند که این دره زیبا با دیواره‌های صخره‌ای مرتفع، آبشاری خروشان و آب‌های زلال، بهشتی کوچک در دل طبیعت است.

موقعیت جغرافیایی خاص دره پروانه‌ها، نقش مهمی در ایجاد این همه زیبایی و تنوع زیستی ایفا می‌کند. این دره به دلیل مجاورت با کوه‌های بابا داغ، از آب و هوای معتدل و مرطوبی برخوردار است. 

نمایی از دره پروانه ها

نمایی از دره پروانه‌ها

دلیل نامگذاری دره پروانه ها

علت اصلی این نامگذاری وجود تعداد بسیار زیادی پروانه از گونه‌های مختلف در این دره است. خاص بودن آب و هوای فتحیه، پوشش گیاهی متنوع و رطوبت بالای این منطقه محیطی ایده‌آل را برای زندگی و تکثیر انواع پروانه‌ها فراهم کرده است. شرایط خاص زمین‌شناسی، باعث شده تا این دره به زیستگاه بیش از ۲۰۰ گونه پروانه رنگارنگ تبدیل شود.

در دره پروانه ها چه فعالیت هایی میتوان انجام داد؟

دره پروانه‌ها مکانی فوق‌العاده برای فرار از شلوغی شهر و لذت بردن از طبیعت است. این دره زیبا، علاوه بر زیبایی‌های بصری، امکان انجام فعالیت‌های متنوعی را برای گردشگران فراهم می‌کند. در ادامه به برخی از فعالیت‌هایی که می‌توانید در دره پروانه‌ها انجام دهید اشاره می‌کنیم.

پیاده‌روی و کوهنوردی

دره پروانه‌ها دارای مسیرهای پیاده‌روی مشخص شده‌ای است که شما را به دل طبیعت بکر می‌برد. این مسیرها با مناظر کارت پستالی از کوه‌ها، جنگل‌ها و آبشار همراه هستند. همچنین برای افراد ماجراجو امکان کوهنوردی در اطراف دره وجود دارد. البته برای این کار به تجهیزات مناسب و همراهی یک راهنمای محلی نیاز دارید.

شنا و آفتاب گرفتن

یکی از لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در دره پروانه‌ها انجام دهید، شنا در آب‌های زلال و خنک رودخانه است. پس از شنا می‌توانید بر روی ساحل نرم و شنی دراز بکشید و از آفتاب گرم لذت ببرید.

قایق‌سواری

در دره پروانه‌ها می‌توانید با قایق در رودخانه حرکت کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید. برخی از تورهای قایق‌سواری شامل توقف در آبشار و امکان شنا در زیر آبشار نیز می‌شود.

تصویری از قایق سواری در دره پروانه ها

تصویری از قایق سواری در دره پروانه ها

کمپینگ و عکاسی

اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید می‌توانید در یکی از مکان‌های مشخص شده برای کمپینگ چادر بزنید و شبی را در دل طبیعت بگذرانید.

دره پروانه‌ها با رنگ‌های متنوع گیاهان، آب‌های زلال و پروانه‌های زیبا، یک بوم نقاشی طبیعی است. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و عکس‌های زیبایی از طبیعت بگیرید.

بهترین زمان برای بازدید از دره پروانه ها

بهترین زمان برای بازدید از دره پروانه‌ها عمدتاً به هدفی که از سفر دارید بستگی دارد. اما به طور کلی در فصل بهار و تابستان بهترین آب و هوای فتحیه را برای دیدن این جاذبه طبیعی تجربه خواهید کرد.

در اواخر بهار و اوایل تابستان طبیعت دره به اوج زیبایی خود می‌رسد. گل‌ها شکوفا می‌شوند، آبشار پرآب‌تر است و مهم‌تر از همه، هزاران پروانه با رنگ‌های متنوع در آسمان دره پرواز می‌کنند. این منظره‌ای است که هر گردشگری را به وجد می‌آورد.

همچنین اگر قصد دارید در رودخانه شنا یا قایق‌سواری کنید، فصل‌های گرم سال بهترین زمان برای این کار هستند. آب رودخانه در این فصول گرم‌تر و دلپذیرتر است.

عکسی از دره پروانه ها در فتحیه ترکیه

عکسی از دره پروانه ها در فتحیه ترکیه

نحوه دسترسی به دره پروانه ها فتحیه

دره پروانه‌ها در منطقه‌ای نسبتاً دورافتاده و کوهستانی واقع شده است. برای حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب به طبیعت این منطقه، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در آن محدود شده است. یکی از راه‌های رسیدن به دره پروانه‌ها، پیاده‌روی و کوهنوردی است که البته به افرادی توصیه می‌شود که آمادگی جسمانی بالایی داشته باشند. 

اما رایج‌ترین مسیر رسیدن به دره پروانه‌ها این است که ابتدا با مینی بوس به ساحل اولودنیز فتحیه بروید و از اولودنیز با قایق یا تاکسی دریایی به دره پروانه‌ها برسید.

جاذبه های دیدنی اطراف دره پروانه ها

اکنون که تا دره پروانه‌ها سفر کرده‌ایم، بیایید نگاهی به جاهای دیدنی فتحیه در اطراف آن داشته باشیم و با یک تیر چند نشان بزنیم. زیرا در روزهای طولانی تابستان می‌توان از چند جاذبه گردشگری در یک روز بازدید کرد.

  • ساحل اولودنیز (Oludeniz Beach)
  • کوه باباداغ (Babadag Mountain)
  • شهر قدیمی کایاکوی (Kayakoy Ghost Town)
  • جزیره گمیلر (Gemiler Island)

تصویری از شهر قدیمی کایاکوی

    تصویری از شهر قدیمی کایاکوی؛ از جاذبه‌های دیدنی اطراف دره پروانه‌ها

    هتل های نزدیک به دره پروانه ها فتحیه

    اگر مقصد شما دره پروانه‌هاست شاید دوست داشته باشید شبی را در اطراف این پدیده طبیعی زیبا سپری کنید و از مناظر آن در اتاق هتل‌تان لذت ببرید. در ادامه به چند نمونه از بهترین هتل های فتحیه در نزدیکی دره پروانه‌ها اشاره می‌کنیم.

    • هتل لیبرتی لیکیا (Liberty Lykia)
    • هتل Lov Faralya
    • هتل Nautical 
    • هتل Perdue 
    • هتل بیاز یونس
    • هتل Mandarin & Mango Boutique 

    نمایی از هتل لیبرتی لیکیا

      نمایی از هتل لیبرتی لیکیا

      رستوران های نزدیک به دره پروانه ها ترکیه

      دره پروانه‌ها به دلیل دوری از مرکز شهر، امکانات مناسب گذراندن یک روز کامل مانند رستوران و کافه‌ها را در نزدیکی خود دارد. چند رستوران اطراف دره پروانه‌ها عبارتند از:

      • Nihan's Kitchen    
      • Olive Garden Kabak
      • Inci Restaurant
      • Hidden Gem tapas steak house
      • Blue Star Restaurant
      • Ottoman Restaurant

      چرا باید از دره پروانه ها در ترکیه بازدید کنیم؟ 

      دره پروانه‌ها در فتحیه ترکیه یکی از جاذبه‌های مشهور این شهر است که با تنوع گونه‌های مختلف پروانه‌ها بازدیدکنندگان را غافلگیر می‌کند. این دره زیبا که در دل طبیعت بکر فتحیه و در آغوش کوه‌های باباداغ قرار گرفته با سخاوت از مهمانان خود پذیرایی می‌کند. دسترسی به این منطقه با قایق امکان‌پذیر و انواع هتل، رستوران و امکانات تفریحی دیگر برای مسافران فراهم شده است. خرید تور فتحیه که شامل بازدید از دره پروانه‌ها نیز می‌شود به طور قطع تبدیل به یکی از هیجان‌انگیزترین خاطرات به یاد ماندنی مسافرتی برای شما خواهد شد.

      سوالات متداول

      ۱- چرا دره پروانه‌ها یکی از جاذبه‌های دیدنی فتحیه است؟

      دره پروانه‌ها در فتحیه به خاطر زیبایی طبیعی بکر و منحصر به فردش یکی از جاذبه‌های دیدنی معروف این منطقه است. این دره به دلیل حضور گونه‌های مختلف پروانه‌ها، به‌خصوص پروانه‌ ببر نامگذاری شده است. همچنین، آبشارهای زیبا، سواحل شنی و فضای آرامش‌بخش آن، دره پروانه‌ها را به مکانی محبوب برای عاشقان طبیعت و مسافران تبدیل کرده است. دسترسی به این دره فقط از طریق قایق امکان‌پذیر است که خود به تجربه‌ای جذاب و متفاوت اضافه می‌کند.

      ۲- بهترین زمان برای بازدید از دره پروانه‌ها در فتحیه چه زمانی است؟

      بهترین زمان برای بازدید از دره پروانه‌ها از اواسط خرداد تا اواخر شهریور (ژوئن تا سپتامبر) است. در این فصل، شما می‌توانید تعداد زیادی از پروانه‌های ببر را در این منطقه مشاهده کنید. همچنین، آب و هوای گرم و دلپذیر تابستان به شما اجازه می‌دهد که از شنا در آب‌های زلال، آفتاب گرفتن و قدم زدن در طبیعت زیبا لذت ببرید. با این حال، برای جلوگیری از شلوغی، توصیه می‌شود در اوایل صبح یا اواخر عصر از دره بازدید کنید.